akaTec piggyback system tuning
Just another WordPress.com weblog

Kesimpulan


Kesimpulan
Masih banyak lagi input2, output2 dan sensor2 untuk engine management yang tak di-cover dalam ni – tambahan untuk engine2 baru sekarang. terkadang lebih kompleks dari apa yang telah dicovered dalam ni.. apa yang diterangkan kat blog ini hanyalah sedikit pengetahuan asas sebelum kita pergi lebih jauh iaitu DIY ECU. Fundamental ini la yang akan kita pakai sedikit masa lagi untuk merealisasikan DIY ECU kita nanti. Tunggu sambungan berikutnya.

Masih banyak lagi input2, output2 dan sensor2 untuk engine management yang tak di-cover dalam ni – tambahan untuk engine2 baru sekarang. terkadang lebih kompleks dari apa yang telah dicovered dalam ni.. apa yang diterangkan kat blog ini hanyalah sedikit pengetahuan asas sebelum kita pergi lebih jauh iaitu DIY ECU. Fundamental ini la yang akan kita pakai sedikit masa lagi untuk merealisasikan DIY ECU kita nanti. Tunggu sambungan berikutnya.

6 Responses to “Kesimpulan”

  1. Akat, apa pandangan hang pasai dasar automotive baru kita? adakah dia membebankan rakyat atau meringankan poket yang diatas?…

  2. bagi aku ni semua BS madew… aku rather memilih untuk membayar jumlah amaun yang besar untuk hanya SEKALI bayar dan jumlah yang kecil untuk bayaran2 lain-nya di kemudian hari, daripada jumlah sikit sekali, tapi kena bayar LEBIH untuk kesekian kalinya sampai mati… get what i mean… kalo andaikata kereta motor dimurahkan tapi roadtax dinaikkan untuk mengimbangi ekonomi dan poket mereka, itu memang BS.. biar harga skyline tinggi (hanya sekali aku bayaq) berbanding nak hidupkan roadtax yang berlipat kali lemak hingga mati.. pi balik2 tang tu jugak… dan lagi, kalo dah skyline murah, superbike murah, maka makin ramaila AH-BENG2 dan mat Rempit2 yang naik kereta2 dan motor2 sukan di jalanan.. makin ramailah yang mati katak.. yang kita ni, dah terbeli kereta motor 3 taun lepaih, sakit membayar harga kereta lama, tapi senang2 mat kilang sambaq imprezza ver9 lalu depan aku dengan tingkap bukak habis, tangan kanan terjulur keluar tingkap sambil membuang abu rokok di jalanan dengan penuh riak.. ini semua boleh mendatangkan kemarahan

  3. salam bro…sy nak tanya berkenaan keter waja sy.bunyi injen macm tak cukup piston,kluar asap putih,kluar minyak petrol ikut exzos meleleh2 macam hujan gerimis(tu yg paling pening).Dah buat top overhaul.dah tukar kabel koil.dah tukar plug,dah tukar koil plug…apa masalahnya ye bro…

    • saya bukan mekanik saudara soerrush.. tapi saya akan cuba jawab sebaik mungkin berdasarkan pemahaman saya saja.. kalo bunyi macam tak cukup piston berkemungkinan besar memang 1 cyl tak running.. either spark plug tak ignite, cable spark plug rosak, or anything yang menganggu perjalanan cylinder dengan baik.. mungkin jugak distributor.. tapi kalo hanya 1 cylinder tak jalan tak mungkin distributor, sebab distributor akan share (untuk distributorless system 4 cyl).. sasap putih most probably sebab piston ring leak, head crack, crack valve atau piston ‘kecut’ (sebab terlalu lean).. kalo minyak petrol keluar ikut exhaust, means, memang 1 cyl tak jalan.. try compression tester each cyl, try cabut dan jauhkan setiap cable dari spark plug, tengok yang mana penyebab jerk dan api tak keluar..

  4. kereta myvi saya bl enjin panas gear dia still je kat first gear..ms engin sjuk boleh je gear msk mcm biasa..apa masaalah nye ek…pening dah pk..ada kah sebab main room wayer yg rosak..sbb saya ge perdua ty..diorg cek menda 2 short dia kabo..tp masaalanye kenape ms engin sejuk elok je..tp ms enjin panas je gear xnok tukor..kalo nak kata main room wayar 2 rosak..dah tentu ms engin sejuk pun gear xleh tukor kan..adakah kalo oksigen sensor 2 rosak boleh jd mcm ni..mohon penjelasan untuk penyelesaian ni..hehe tq bro

    • diagnose saya, tak mungkin O2 sensor penyebab gearbox saudara resist to engage to next gear bila engine panas. ini masalah TRANSMISION.. O2 sensor hanya digunakan untuk feedback information fuel burned kat exhaust manifold to tell ecu what is the best fuel to inject for the next cycle. sila baca pasal open-loop dan closed-loop untuk lebih memahami. dalam isu sekarang ni saya boleh katakan ianya masalah TRANSMISION (gearbox + tarnsmision ECU)..
      1. jika ia melibatkan responsive yang kurang between gear shifting either up or down – sila tukar clutch (atau pada auto, mungkin torque converter yang problem)
      2. kalo ada bunyi dengung (especially when highest gear at low speed) – ni masalah mechanical (gear).. memang sakit sikit.. ni orang kampung panggil gear terbakar (saya pun taktau apa yang terbakar – nonsense)
      3. trasmision oil leak atau low. gear akan jadi cepat haus dan bleh completely stop working terus. – replace dengan minyak baru. ini yang saya cadangkan dulu, sebab ini paling murah. tukar minyak gear dulu. mungkin minyak dah kering (leak somewhere). minyak dalam engine or transmision buat sekadar berfungsi sebagai pelincir, tapi jugak berfungsi sebagai ‘agent penyejuk’. mungkin sebab tu tuan akan hadapai masalah ni bila keta dah dalam keadaan working temperature (panas).
      4. masalah bergegar atau bunyi kurang enak dari dalam gearbox bila dalam keadaan ber-gear (selalunya manual trans) – sila tukar clutch, dan mungkin gear sendiri dah menghaus
      5. bau minyak terbakar. minyak transmision terbakar menyebabkan bau ni. seperti saya mention dalam no.3, minyak ni gunanya apart from melincirkan gearing dan protection, dia jugak sebagai agent penyejuk. bila state minyak dah ‘breaks’ (bila suhu boiling dia dah ‘lari’), ianya akan cepat ‘terbakar’ dan ‘membakar’ dan menyebabkan kadar friction lebih tinggi dan lebih cepat karat (bila dah kadar haus banyak, maka karat pun lebih untuk tempat kurang protection tadi, dan banyak jugakla debris dan sludge hasil gear haus tadi) – ni selalunya sebab minyak transmision terlalu sikit, atau TAK SESUAI). sila tukar lee..
      6. perangai takmo tukar gear. ni masalah yang tuan hadapi… selalunya sebab minyak transmision terlalu low (mungkin leak seperti no.3 tadi). atau minyak transmision tak betul seperti no.5.. mungkin terlalu ‘tebal’. pastikan viscosity yang betul as recommended by supplier or manufacturer untuk kereta tuan. kalau keta manual, mungkin jugal cable adjustment kena buat sikit. yang lebih teruk ialah ECU untuk kawalan transmision ‘rosak’.. yang ni mungkin makan ribu riban. dan jangan salah faham, ECU untuk kawalan ignition dan fueling adalah unit yang lain, untuk kawalan transmission selalunya ada ECU yang dikhaskan untuk ini, dia tak campur. – kalau tuan dah check minyak level dah OK, then try resetting ECU ni dengan mencabut battery terminal (+,-) untuk 30 minit atau better pegi mana2 service center bertauliah untuk di dagnose-kan dan reset ECU (sekurang2nya service center yang berbekalkan diagnostic tools ni lebih jitu dari pemerhatian dan nasihat saya di sini)
      7. Engine check light menyala. selalunya kalo ada problem kat transmision ni, engine checklight akan menyala – bawakle ke authorize service terdekat untuk lebih tepat pemantauannya
      8. gearbox bising walaupun dalam NEUTRAL. ni sebab minyak transmission terlalu low atau mungkin paling teruk is bearing dah kong, gigi gear dah worn out atau reverse idle gear dah haus – tukar minyak transmission atau tambah (dari viscosity yang sama) atau tukar parts2 gearing tu ler..
      9. gear slip (ni bukan clutch slip issue ye). bila gear dah start ‘melompat’ suka2 hati ke gear lain atau straight ke neutral ha ni confirm kes ‘gear links’ dah haus dan kong. – tukaq le..
      10. clutch drag (ni masalah manual sahaja). even dah engage clutch tapi gear payah nak masuk, ni maksud ‘clutch dragging’. dan masa ‘shifting’ ada bunyi kasar macam ‘grinding’. – ni paling senang, ni adjust cable je kot


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: