akaTec piggyback system tuning
Just another WordPress.com weblog

Closed & Open Loop


sebagai alternatif dari menggunakan air-flow sensor, ada manufaturer yang menggunakan map sensor sebagai ganti yang digunakan untuk mengukur tekanan intake manifold. Samada ianya di-mount ke dalam intake manifold plenum, atau disambungkan dengan sati tiub vacuum

sebagai alternatif dari menggunakan air-flow sensor, ada manufaturer yang menggunakan map sensor sebagai ganti yang digunakan untuk mengukur tekanan intake manifold. Samada ianya di-mount ke dalam intake manifold plenum, atau disambungkan dengan sati tiub vacuum

cara ECU bekerja hanya ada 2 – 1. “Closed Loop mode” 2. “Open Loop mode”.

Closed Loop mode engage bila afr sepenuhnya dikawal oleh feedback dari O2 sensor. Dalam keadaan ini, ECU diprogram untuk mengekalkan afr sedekat yang mungkin kepada nilai 14.7:1 – iaitu keadaan afr yang membenarkan catalytic converter bekerja dengan sebaik mungkin untuk menapis gas exhaust. O2 sensor menghantar signal voltage kembali ke ECU, yang akan memberi gambaran jelas kepada ECU samada engine berada di dalam keadaan rich atau lean. Jika engine berjalan dalam keadaan rich, ECU akan compensate untuk next cycle supaya ianya berjalan dalam keadaan lean. Dan jika ECU detect yang engine berjalan dalam keadaan lean pula, maka ECU akan compensate campuran bahan api menjadi rich pula.. begitulah cycle ini akan berjalan sepanjang masa dan dari situlah O2 ini akan mengesan keadaan bacaan afr semasa untuk dihantar kepada sebagai feedback.

Closed Loop dalam kebanyakan kereta hanya terjadi pada ketika cruising atau idle. Bagi kereta2 jenis ni, O2 sensor ni akan di-ignored bila dalam keadaan full throttle – dan ini dipanggil Open Loop. Dalam keadaan ini, ECU akan membuat pengiraan untuk mengetahui sukatan minyak yang cukup berdasarkan apa yang telah di-program-kan. Dalam erti kata lain, bila ECU mengesan keadaan load tinggi, ianya akan menghantar signal ke injector untuk pembukaan lebih lama untuk injection minyak yang lebih banyak.

ini ialah gambaran ringkas ECU dan input2 yang diperlukan.

ini ialah gambaran ringkas ECU dan input2 yang diperlukan.

Secara asasnya, ECU menggunakan data map berkala yang memberitahunya berapa lama injector perlu dibuka untuk setiap engine load yang berbeza2. Sebagai tambahan kepada closed loop mode, O2 sensor juga digunakan sebagai sebahagian dari system self-learning, di mana setiap perubahan dalam campuran bahan-api dari semasa ke semasa boleh diubah secara automatik mengikut cara pemanduan pemandu.

No Responses to “Closed & Open Loop”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: