akaTec piggyback system tuning
Just another WordPress.com weblog

Ignition


ini direct fire ignition system. coil tu complete dengan igniter untuk setiap plug. de yang guna double ended coil di mana jumlahnya half jumlah spark plug. system lama lagi best, cuma de satu coil je.

ini direct fire ignition system. coil tu complete dengan igniter untuk setiap plug. de yang guna double ended coil di mana jumlahnya half jumlah spark plug. system lama lagi best, cuma de satu coil je.

kebanyakan keter yang di-control dengan engine management ni, selalunya menggunakan multiple ignition coil. kadangkala satu coil untuk satu plug, di mana coil tu mounted directly kat atas plug (direct fire), dan jugak ada yang kita jumpak pakai double-ended coil (holden commodore), dan selalunya yang kita jumpak ialah coil yang jumlah bilangannya adalah setengah dari jumlah spark plug.

ni system distributor.. cuma ada satu je igniter untuk deliver high tension voltage ke spark plug menerusi rotor arm kat tengah

ni system distributor.. cuma ada satu je igniter untuk deliver high tension voltage ke spark plug menerusi rotor arm kat tengah

Keter lama guna distributor. di mana output single coil tu akan di-distribute secara pusingan bergilir untuk setiap spark plug (pusingan rotor arm). setiap coil ada ignition module, di mana ada satu switching device yang di-control oleh computer (ECU) yang mampu mengawal keadaan voltage dan arus yang tinggi. Ignition module ni disebut ‘igniters’ yang di-mounted di dalam coil tersebut, tapi selalunya diorang letak kat box lain yang di-mounted nearby the coil.

the key is -> yang memainkan peranan penting di dalam engine management is the TIMING SPARK, refer based on pusingan crankshaft dan posisi piston tu – spark plug timing dikatakan berkadar terus dengan crankshaft degree sebelum piston punya Top Dead Centre (TDC).

6 Responses to “Ignition”

  1. mcm ignition l2( engine lama) pakai 1 coil je…. aku pernah dgr org modi distributor supaya output jadi signal utk nak buat single plug single coil guna rotary engine punya distributor or something…. pernah nampak time drag inspection. cara dia yg tak tau nak wat mcmana

    • aku pun pernah tgk mcm tue tapi bukan eng L2 la…..HT cable tue digantikan dgn normal wire n sambungkan ke satu modul custom. so from custom module tue dia link ke setiap ig coil tue…. sayang masa tue tak de hp camera…hermmmm

      • pergh.. itula aku cakap, korang lagi terer dari aku dari banyak segi.. kalo aku tak buat blog ni, sampai bila pun aku taktau mod2 yang god camni pernah dibuat orang.. thanx guys.. keep coming and sharing.. moga2 banyak dapat manfaat bila baca kat sini, termasuk komentarnya.

  2. assalamualaikum, saya ada hendak memasang tabung hydrofuel yang menggunakan gas hidrogen yang di proses daripada air yang banyak diperkatakan dulu,saya membuat sendiri generator gas hidrogen. Cuma saya kurang pasti bahagian air intake manifold perodua kancil 660 di mana. Boleh bantu saya emailkan gambarajah di mana air intake manifold perodua kancil 660 ke email alamtimur@gmail.com.


Leave a reply to afizam Cancel reply