akaTec piggyback system tuning
Just another WordPress.com weblog

Minyak


Keta EFI ni menggunakan satu system yang dipanggil multipoint injection. Setiap satu silinder mempunyai satu injector sendiri. Injector ni tugas dia ialah squirt out minyak dalam bentuk particle halus minyak cam kabus (mist) kat intake manifold.

ni traditional approach untuk deliver minyak ke fuel rail to the injectors. fuel regulator diletakkan selepas fuel rail dan ada fuel return line untuk kembalikan minyak ke tangki

ni traditional approach untuk deliver minyak ke fuel rail to the injectors. fuel regulator diletakkan selepas fuel rail dan ada fuel return line untuk kembalikan minyak ke tangki

bila throttle plat terbuka (throttle body), keadaan vacuum dalam combustion chamber akan drawn banyak angin menerusi intake air filter -> throttle body -> intake plenum -> intake manifold -> dan bercampur dengan bahan api kat pada level ini dan campuran bahan api udara ni akan di drawn terus ke combustion chamber untuk tujuan internal combustion.

Jadi… apa itu injector? injector dalam bahasa lain yang lebih mudah ialah ‘solenoid valve’. bila power applied, valve akan terbuka, dan membenarkan minyak melaluinya. bila power takdak, the valve akan shuts dan flow minyak akan berhenti (tapi ada jenis injector yang bekerja the other way around – maksudnya bila power takdak dia akan remains open, then bila power on dia akan tutup.. sudah.. stop the confusing – kita cakap pasal benda lain pulak).

return-less fuel delivery yang banyak diaplikasikan pada kereta2 masa kini. bezanya fuel regulator di letakkan dalam fuel tank, dan takder return-line

return-less fuel delivery yang banyak diaplikasikan pada kereta2 masa kini. bezanya fuel regulator di letakkan dalam fuel tank, dan takder return-line

Bila engine running, injector setiap satunya akan bukak, dan dia akan squirt minyak sekali untuk setiap 2 kali crankshaft revolutions (sekali untuk satu intake stroke). Injector2 ni akan squirt samada secara sequential (setiap satunya akan squirt just before intake valve terbuka), atau semuanya secara serentak, atau secara berpasangan, atau secara solo.

amount fuel yang di-inject plak bergantung pada berapa lama injector valve tersebut di buka. atau dalam ayat lain disebut ‘dutycycle’. letsay dalam selaan masa pembukaan injector tertentu akan deliver unit of 10, maka kalo valve tadi dibuka separuh masanya saja, minyak tadi akan dideliver in an unit of 5 (half of 10 – number doesn’t reflect anything di sini, just nak bagi gambaran je).. atau dalam julat kiraan dutycyclenya disebut 50%. dutycycle ni ialah julat kiraan sela masa digital pulse dari tempoh pembukaannya, tutupnya hingga ke kitaran pembukaannya yang berikutnya.. aduih… aku tulih benda ni pun dah pening.. taktaula korang paham ke dak.. tak paham tanya aku, aku bagi gambar lain kali.. tujuan aku tak bagi gambar sebab korang bleh check dan google sendiri untuk lebih faham apa itu dutycycle dari banyak source2 lain kat internet, even de tempat yang citer pasal dutycycle secara alone.. Rata2 keter kita ni, injector akan running 2 – 4% at idle, dan 80 ke 90% at full load (atau pada WOT atau pada full RPM). Dan aku tau soalan ni bakal muncul – “apa plak akan berlaku bila injector open 100%?”.. bila ini berlaku, kita panggil injector ni dalam keadaan flat out – TIADA minyak lagi boleh flow sebab injector tadi dah open continously. Injector tadi berada dalam keadaan yang teramat stress. maka pada part ini lah injector tadi perlu ditukar ke injector yang lebih besar cc-nya.

cara nak kenal system ni senang je.. dia ada transistor untuk setiap satu injector. which is power akan sentiasa di-supply sepanjang masa bila engine di-start. bila gate transistor ini dibuka untuk grounding, baru injector ni akan squirt.. ini yang aku maksudkan sebelum ni dengan injector yang akan squirt dengan ground supplied iaitu berkeadaan kerja the other way around

cara nak kenal system ni senang je.. dia ada transistor untuk setiap satu injector. which is power akan sentiasa di-supply sepanjang masa bila engine di-start. bila gate transistor ini dibuka untuk grounding, baru injector ni akan squirt.. ini yang aku maksudkan sebelum ni dengan injector yang akan squirt dengan ground supplied iaitu berkeadaan kerja the other way around

Untuk minyak di-squirt dalam keadaan fine spray (kabus nipis – mist), minyak yang di-deliver ke injector mestilah dalam keadaan tekanan yang tinggi. Proses nak dapatkan tekanan tinggi ni dah pun bermula pada peringkat awal lagi iaitu pada fuel tank dan fuel pump. Dalam semua keadaan, minyak yang dipump oleh fuel pump adalah dalam keadaan tekanan yang sama tak kira pada bebanan engine rendah ataupun tinggi. Minyak akan di-deliver menerusi fuel pump -> fuel filter -> fuel line -> fuel rail -> injector. fuel rail ni yang akan deliverkan minyak secara selari ke injector2 yang ada (4 cylinder car = 4 injectors)… letih.. nanti aku sambung.. tak habih lagi ni..

injector ni operate electronically untuk bukak dia punya valve. bila power masuk, valve bukak, minyak spray kluar. power off, berlaku sebaliknya.

injector ni operate electronically untuk bukak dia punya valve. bila power masuk, valve bukak, minyak spray kluar. power off, berlaku sebaliknya.

fuel rail dicipta berupabentuk panjang, nipis sebagai reservoir untuk deliver minyak ke injector dan design-nya membolehkan minyak di bleed off dari rail tersebut balik ke fuel tank menerusi return pipe. semakin banyak minyak masuk ke fuel rail, semakin rendah tekanan dalam rail tersebut.

coil digunakan untuk setiap plug, atau dikenali sebagai direct fire ignition. kadang2 kita boleh tengok coil mounted kat atas plug camni, kadang2 kita boleh tengok setengah keter pakai HT cable untuk disambungkan ke plug.

coil digunakan untuk setiap plug, atau dikenali sebagai 'direct fire' ignition. kadang2 kita boleh tengok coil mounted kat atas plug camni, kadang2 kita boleh tengok setengah keter pakai HT cable untuk disambungkan ke plug.

fuel pressure diset secara automatik oleh regulator base dari tekanan dalam intake manifold. bila tekanan dalam intake manifold naik, maka fuel pressure jugak akan naik, jadi boleh dikatakan sepanjang masa tekanan minyak akan tetap melebihi sedikit dari tekanan di dalam intake manifold. dalam keadaan ini, jika injector dibuka selama 3 milliseconds, amaun yang sama juga akan flow out dari injector irrespective tak kira samada tekanan dalam manifold tersebut pada boost 10psi atau di dalam keadaan vacuum.

ini contoh signal dutycycle injector. kat sini dengan sekali pandang kita boleh cakap yang injector ni running around 40% DutyCycle

ini contoh signal dutycycle injector. kat sini dengan sekali pandang kita boleh cakap yang injector ni running around 40% DutyCycle

hmmmm… korang faham tak ni?? senang cakap, deskripsi kat atas ni boleh diaplikasikan pada semua system, TAPI ada jugak 2 3 exceptions yang perlu diterangkan. SATU, banyak keter sekarang dah tak pakai system return-type fuel delivery ni. Dalam kes return-less ni, fuel regulator diletakkan dalam fuel tank. KEDUA, setengah2 keter lama, diorang cuma letak satu atau 2 injector, ditanam kat plenum intake dekat dengan ‘throttle body’. ini orang panggil “Throttle Body Injection”. KETIGA, setengah2 EFI system ni, dia operate injector SEKALI untuk SETIAP pusingan crankshaft (iaitu 2 KALI untuk SETIAP intake stroke), berbanding dengan hanya SEKALI untuk SETIAP 2 pusingan crank. Dan TERAKHIR, dah jadi semakin popular untuk control feul pump punya speed by electronic which boleh control keperluan minyak berdasarkan load engine, contohnya pump jalan slow sikit pada load rendah..

6 Responses to “Minyak”

  1. hehe…. ada jugak injector yg spray masa takde signal aa…….. aku tak sampai tahap ni lagi la…. ni baru je kenal…… sblm ni tak oernah tau pun. actually byk aku nak tanya bro, tapi better aku follow the flow dulu kan…….. cth mcm tahap rintangan injector, crita nak convert low impedance injector p high impedance. mcm engine l2, injector spray serentak…… complicated ker kalau nak spray 1-1 mcm engine lain

    • actually bukan takder signal bro, cuma dia common positive.. seolah2 power dia tergantung, selagi takder ground.. dia macam tengah tunggu je isyarat ground diberi, baru dia pulse on kan injection tu🙂 dan soalan yang baik bila hang tanya pasal nak convert low impedance ke high impedance ni.. sebab memang aku ada tulis pasal peak-hold injector ni nanti.. nantikan update thread ye.. tentang how complicated nak spray sequential ni, bukan ‘how complicated’ yang perlu kita risau.. first kena tengok is engine firing config dulu bro.. kalo dah termaktub engine firing 1-2, 3-4 ke nak buat camne🙂 bukan masalah kita takleh buat, tapi nanti celaru la ignition timing dengan injection timing nanti.. ada cara lain kita bleh main instead of ubah cara sequential ni… stick with the thread

  2. oooo… mcm tu… so far computer l2 bagi signal utk high impedance injector. skrg aku pakai low impedance injector. so cara aku, aku pakai ballast resistor supaya rintangan naik lagi…. so far ok je

    • eh laaa.. ini rupanya soalan ko.. aku ingat ko nak ubah sequential to jadi config lain… aku dah silap jawap la ni.. kalo setakat nak ubah impedance, memang gitula caranya.. ape yang ko buat tu dah betulla tu.. patutla aku agak pelik bila ko cakap engine L2 injector spray serentak??? mana bleh serentak bro, sebab mana ada config engine letsay 3 cylinder semua naik serentak.. mesti config 1, 0.5,0.. satu kat atas, satu kat tengah, or satu kat bawah.. or else 2 atas satu bawah.. mesti injector firing pun sama before TDC untuk setiap piston tu.. aku ingat cara sequential injector tu yang ko nak tukar🙂 aku salah dengaq la ni

  3. yg tu pun soalan aku gak bro, hari tu bukak intake, bukak distributor , bila aku pusing distributor, 3-3 injector spray skali. l2, 3 injector, 3 pistons, 1 rotation, 3 spray per injector

    • alamak bro.. aku tak berapa pasti.. bleh bagi aku mechanic manual L2 tak? aku nak tengok firing order.. kalo tak pun hang bagi aku gambar crankshaft L2, so kita bleh tau firing order dia… rasa cam tak mungkin je camne bleh injector spray serentak.. hahaha.. ke aku yang taktau.. setau aku 1 injection every 2 rotation untuk otto cycle. hmm.. baru call pomen aku, dia cakap L2 punya firing order is 1-2,3… 1 dan 2 kat atas, 3 kat bawah.. pergh.. aku pun baru tau


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: