akaTec piggyback system tuning
Just another WordPress.com weblog

Apa itu Engine Management?


Ingat satu statement ni, lain engine, lain jantung dia.. Engine management ni kalo dalam bahasa sekarang disebut ECU (Engine Control Unit) which refer pada benda yang sama.. Punya hebat menatang ni, kalo tanpa dia, engine takkan dihidupkan dan berjalan..

Zaman dulu, car manufacturer tak pakai ECU, sebab keter semua masih pakai carburetor. 2nd generation just before manufaturer nak buat fuel injection system untuk kete or motor, diorang pakai feedback carburetor dulu (which is = hasil gabungan antara system carb + sensor2 yang tertentu).. as simple aas this… kancil punya engine = 100% carb… motor kriss pebenda yang baru tu, yang siap ada TPS tu = feedback carb (system fueling masih carb, tapi ada bantuan data masukan dari sensor cam TPS dsbg)… keter2 sekarang yang 100% pakai management ECU = fuel injection.. tak paham tanya aku kat sini.

basic engine management ni sebenarnya senang je nak paham.. jangan terlalu misled.. first kena biasakan diri dengan term2 yang biasa dipakai dalam fuel injection punya system.. term2 yang akan dipakai ialah term2 pengganti diri untuk sensor2 asas yang diguna pakai untuk collect information kepada ECU untuk pemprosesan selanjutnya. lepas ni korang akan jumpak banyak term2 macam MAP, MAF, EGO etc.. jangan panik sudah.. baca dan faham is the key.

About these ads

20 Responses to “Apa itu Engine Management?”

  1. MAP and maf aku tau. ego tak tau pe benda. dosent matter coz im using MAP. next thread bro

    • EGO sensor ni = O2 sensor la bro.. sometimes depa sebut lambda sensor untuk wideband.. kalo pi kedai potong depa sebut exhaust sensor… kalo sebut nak beli O2 atau EGO sensor, tokei kedai potong akan ajak geng dia dan bantai gelak kat hang kata hang silap sebut.. aku dah kena ayaq ni.. demit betoi..

  2. bro..mcm mana pulak kes utk system yg TPS dia hanya boleh detect wide open dgn closed sahaja…mcm eng L2 contohnya…. Boleh ke kita setting mapping dia ikut every change of throttle opening?

    • haha.. bagus soalan ni.. OK… minyak yang akan di-squirt ke injector ni sebenarnya bergantung pada nilai ‘Load Percent’ engine.. maksudnya bila tinggi load engine, maka tinggila jumlah minyak yang akan diminta oleh combustion chamber.. camne plak ECU nak kira load? 3 benda -> 1. TPS 2. Map or MAF 3. RPM —> hasil gabungan 3 elemen ni akan memberi gambaran tentang keadaan load engine pada satu2 ketika. tapi tak semestinya ada ketiga-tiga benda baru jadi.. satu benda pun dah cukup, cuma accuracy dan method algorithm tu yang jadi jurangnya. banyak explaination lagi, nanti aku masukkan dalam topic. Cuma yang penting ingat ni —> kalo nak tune untuk street race, maka tune based on map or maf sensor.. dan kalo nak tune untuk track race, tune guna TPS.. dalam kes L2 ni, diorang tak guna TPS sebagai perkiraan load, cuma TPS di sini hanya bernilai digital 0 dan 1.. close atau wide open.. maksudnya pada 80% and above throttle ditekan, akan membuatkan ECU berada dalam open loop.. otherwise, ECU akan berada dalam closed loop

  3. meaning that min input hanya dari RPM & Map or Maf but if ade extra input contoh dr TPS, IAT etc engine akan berkerja lagi smooth la….

  4. betul dan tidak :) . seperti yang aku katakan, kalo untuk keter on street, cukup sekadar menggunakan MAP dan RPM sebagai based.. untuk track, TPS banyak memainkan peranan dalam tuning.. sebab cara permainan throttle dalam track teramat sangat berbeza. di mana minyak teramat crucial dan response kaki teramat cepat dan power deliver yang driver nak at that particular time teramat perlu diambil kira. tapi… mentekedarah minyak… that’s why untuk keter jalanan kita ‘dibenarkan’ ignore part tu, disamping bleh save minyak.. :)

  5. Salam bro,

    Apa beza narrow-band and wide-band tuning?
    Adakah men-tune wide-band mapping pd stock enjin akan membuatnye lebih efisyen atau menjahanamkan stock internals?
    Utk wide-band tuning, hanya perlu tukar O2 sensor shj ke (+piggy back or +stand-alone)?

    Beza piggy-backs and stand-alone (kemampuan, kelemahan, vs. re-flash factory ECU)

    aku pakai caldina GT4 (3SGTE-ST246W-C spec), dah byk (and naik muak) aku mendengar org kata aku takleh simply buang factory wirings (+ECU) dan gantikan ngan full stand-alone system…ape sebabnye? selain dr engine management, factory ECU ni ade kawal menatang lain ke?

    TQ

    P/S: sorry, aku suke belajar…harap maklum

    • salam shah,
      * sebenarnya takder istilah narrowband tuning, cuma di dalam akaTec saja benda ni aku realisasikan supaya senang untuk kita yang tak layman pun bleh ‘fine-tune’kan apa yang tak kena.. sebab musaba yang paling utama ialah kerana narrowband hanya delivered 0 – 1 volt di mana terlalu narrow untuk membuat bacaan afr dengan tepat (dengan narrowband ia hanya indication untuk keadaan rich atau lean). sebaliknya wideband akan bagi julat antara 0 – 12volt instead, so bacaan antara 10 ke 20 afr tu memang dalam tangan dan ‘tepat’. sebab tu aku cakap di sini ‘fine tune’ dan bukan base tune. Maka andaikata kita straight first tuning dengan narrow, memang menjahanamkan stock internals might be happens. Untuk wideband tak perlu tukar apa2, cuma letakkan WB O2 sensor pada exhaust (samada manifold atau tip) dan inputnya kita masukkan ke akaTec untuk tuning. WB ni selalunya ada pada para tuner, so takyah nak beli2. Jadi bila dah tune base, then balik nak godek2 sikit tu blehla dengan narrowband (ADA CARANYA).
      * beza PB dengan SA memanglah gila punya banyak, secara ringkasnya aku cakap dari sudut functionnya. PB hanya boleh di tune pada map2 tertentu seperti fuel map dan ignition saja, tapi kalo dah SA tu, kita control semua termasuk fuel map untuk setiap silinder, ignition table, short term fuel trim, long term fuel trim, gearbox, OBD, dll..
      * tahniah sebab dah berjaya pakai caldina. bagi aku, knowledge is everything. takde yang mustahil kalo aku tak tengok dan cuba dulu. sebagai contoh dulu semua orang cakap keta KOREA takleh itu takleh ini, not even masuk SAFC. nape aku masuk bleh?? mungkin ada benarnya apa yang dikata, tapi bukan 100% takleh.. aku pernah masukkan MS dalam sebuah keta yang complicated sungguh ECUnya sebagai SA, cuma ada 2 3 part yang aku terpaksa biarkan stock ECU remain kat situ, semata2 untuk control Automatic Gearbox.. rata2 keta yang lama punya based serumit mana sekalipun pasti ada jalan. berbanding dengan hanya duduk di kedai kopi dan dengar cakap Daud ‘tak bleh pasang tu, tak bleh pasang ni..’ ‘hang tau mana?’ ‘orang kat afrika tulih dalam forum takleh pakai’.. masalahnya orang yang dimaksudkan tu engineer toyota ke? tau designing electronic device ke? tau program ke? nape tak cuba dulu? myth tu dibawak turun temurun.. aku pun tak miliki dengan engine GT4 ni, tapi aku tak 100% cakap ianya takleh dibuat apa2.. aku dah pernah masuk PB dah pun dalam engine caldina sebelum ni, no prob puuuun..
      * seperti yang aku katakan, lebih latest engine tersebut, lebih banyak benda yang dikawalnya.. terkadang emission control punya part saja pun dah macam2 hal rules and regulation dari gov yang terpaksa engineer ECU uodatekan dalam ECU diorang.. Happy Tuning :)

      • thanx for jawapan ko bro…however, aku rase ade sedikit kelemahan cara tuning kononnye wide-band tune di persada permotoran dewasa kini….allow me to explain

        seperti yg ko jelaskan, actually tak wujud narrow-band tuning…yg cume depa duk buat selama nih cume wide-band, pakai lambda sensor duk sangkut kat exhaust blakang sambil terjah break-load (2WD atau 4WD) dibawah utk menilustrasikan keadaan kalo tgh memandu

        ok fine…tp kenapa aku tanya, perlu tak utk wide-band tuning tukar O2 Wide-Band sensor -sebagai penukaran/upgrade yg tetap pd kereta…tujuannye utk meningkatkan efisyensi seperti mana sewaktu di tune
        kalo guna narrow-band 02 sensor sumbat kat exhaust header, tp kat blakang O2 wideband….nnt dah balik mcm mana? tak ke sensor yg stock cuma baca 0-1volt shj (atau A/F 10-15:1)…kalo gitu penat je lah setting beria2 tadik T_T’

        boleh bg pandangan?

      • sebenarnya ko yang salah paham dalam hal ni bro… cuba baca betul2 blog ni aku ada cerita untuk apa narrowband O2 sensor ni dimasukkan ke kereta2 standard.. baca betul2 jugak pasal open loop dan closed loop. secara operationalnya jugak kita mengetahui yang narrowband ni hanya delivered 0 – 1 volts, so kalo kita main terjah tukar ke wideband yang delivered 0 – 12 volts maka lingkupla ECU tu.. ECU hanya diwakili oleh microchip digital yang bekerja dalam julat 0 – 5 volts.. lagipun watpe nak tukar masuk wideband ganti kat narrowband tu? sebab narrowband untuk standard ECU hanyalah bekerja sebagai feedback info untuk ECU compensate supaya ECU bekerja se-efisyen mungkin iaitu 14.7afr.. sebab tu dia hanya untuk indicate samada system emission ko running dalam keadaan rich atau lean sahaja. BUKAN untuk tujuan tuning. kalo factory keluar pun dia akan tune guna wideband gak untuk first time ECU dan hanya diguna pakai untuk batch2 yang berikutnya sehingga certain amount. Namun ada keta yang memang di fitkan dengan wideband O2 terus cam Subaru WRX dll. yang sememangnya ECU dia bleh masuk 0 – 12 volt secara standard (dia ada voltage regulator siap2 untuk O2 sensor tu).. dan tak perlu kita nak tukar stock O2 kita sebab ECU taknak tau pun value afr secara tepat, sebaliknya hanya perlukan info ‘keadaan’ state samada rich atau lean saja. Dan apa yang kita BOLEH (dan berkali aku tekankan dalam blog), BOLEH tune hanyalah pada OPEN LOOP sahaja. bukan closed loop, di mana open loop tak lagi di control emission-nya secara otomatik oleh O2 sensor narrow tadi. except kalo kita control injector direct.. Open or closed doesn’t matter (should be explain more).
        btw, kalo bro cakap takde gunanya masa tune guna WB cucuk kat exhaust then dah habis tune buang = takde gunanya, maka ini jawapannya -> apa yang kita setting ialah mapping dalam ECU yang akan diwrite dalam EEPROM.. katakan keter ko dapat ‘power’ pada RPM 6000, TPS 80%, Open Loop, AFR 12.5.. maka bila aku adah tune dapat setting2 tersebut aku akan keep the data map dan permenant masuk ECU, then bila ko henjut on that particular spot ko akan dapat powernya di hari2 seterusnya selepas tuning. nak dapatkan nilai afr yang tepat pada spot2 yang dimaksudkan tula aku perlukan WB. selepas dah ‘jumpak’ spot emas tersebut, dan dah write masuk EEPROM, then buat apa nak keep that WB lagi. buang jela dan biarla yang stock jangan kaco.. ECU sekarang takkan dikaco pun oleh narrowband tu pada open loop.

  6. hmmmm…maksud aku tukar O2 sensor tu kena lah skali ngan SA ECU yg boleh baca volt 0-12 plak…takkan tukar sensor tp ECU takleh baca plak ye tak…hehe

    anyway, hmmm meaning mapping yg digunakan utk achieve certain power (i.e 6,000rpm) tu ikut pd engine speed shj lah? bukan pd voltage sensor 02 naik turun?
    sbb aku conpius tang mana ECU nak recognize kat mana last setting power td tuh (selepas tuning) kalo ikut pd WB sensor O2…tp kalo mcm ko kata, dia ikut pd RPM then aku paham lah camne ko map and simpan dlm memory dia

    • not simple bleh tukar ke standalone camtu saja shah.. banyak perkara perlu diambil kira, terutamanya untuk ECU kereta latest ni.. banyak sangat sensor2 baru yang diperkenalkan untuk tujuan penyempurnaan cara ECU tu bekerja. sebab tu banyak car enthusiast main dengan PB instead of SA.
      *. hmmm… hang ni tak baca blog ni.. semua soalan2 ko bleh refer pada isi blog, dan itulah tujuan blog ni dicipta, untuk dibaca dan faham sebelum faham apa itu isi perut tuning.
      * berkali2 aku tekankan kat sini, termasuk dah 3 soalan aku jawap dengan jawapann yang sama “O2 stock atau narrow hanya digunakan untuk indicate RICH atau LEAN saja sebagai feedback compensation… tak lebih dari itu”.
      * dan berkali aku katakan – ECU nak recognize spot yang ko tune tadi ialah pada OPEN LOOP SAHAJA!! fuel map dan ignition bukan diambil HANYA dari RPM SAHAJA, atau engine speed TETAPI pada ENGINE LOAD – camne nak dapat engine load itulah kita guna pelbagai cara dan kaedah termasuklah mengambil kira RPM pada certain2 spot. aku letakkan RPM saja di sini untuk permudahkan explaination. kalo aku nak citer semua sensor2 yang terlibat terlalu panjang dan confusing untuk menjawap persoalan hang.. hang bleh refer blog dan baca semua tu – selamat membaca bro :)
      * atas sebab inilah kita perlu faham jugak fundamentals behind engine management then baru faham apa itu ‘tuning’ secara betul dan bijak. faham betul apa itu 3d map dan look up table.. semua memberi kefahaman yang lebih untuk mengetahui camne ECU dapat mencari spot keadaan engine load semasa. ‘tak semestinya 70% TPS RPM akan tunjuk 2000.. terkadang, dalam condition yang berbeza2 pada nilai TPS yang sama maybe engine speed boleh berada pada 2000, 5000, 4000 or any position’

      note: WB O2 sensor hanyalah untuk mendapatkan exact value afr semasa tuning dibuat ke atas ECU samada PB atau SA. yang kita tune ialah ECU, bukan O2 sensor.

  7. tumpang lalu :P

  8. salam bro… gua da skit musykil, gua student n da ari present ari 2 group member gua uat sistem keselamatan membabitkan ecu?
    soalan pertama boleh kew??
    soalan kedua x kcau sistem kew??

    • system keselataman ni tak sepatutnya membabitkan ECU pun… kalo dulu ada orang buat switch untuk cut dia punya ignition semata2 kononnya demi keselamatan bila ianya trigger.. tapi silap haribulan, terutama buat keta2 terkini cam EFI ni, ia akan menimbulkan banyak masalah drivability, reliability system dan sebagainya (should be explain more but not here).. fikir satu benda saja ‘dengan sebab kehadiran noise impedance dalam circuit yang minute saja pun dah membuatkan system decision ECU jadi lain dalam injection minyak, ignition, firing dan sebagainya, apatah lagi kehadiran satu system alarm dalam kereta’.. sebab tu lah sampai sekarang immobilizer keta masih lagi dicipta sebagai controller yang asing dari ECU supaya ianya tak mempengaruhi decision making.. harap dapat menjawap soalan

  9. berberapa soalan berkaitan dgn jenis2 tps seperti on/off & tps yg menggunakan percent% utk mghantar data ke ecu utk di baca. cth spt enjin l200s yg menggunakan tps on/off, bagaimana kah safc2 boleh megira % jikalau menggunakan tps std ini? dan jikalau nak tukar tb utk safc read %, tps brp pin yg sesuai? tq…

    • safc2 bleh baca any type of data.. tapi memang normally dia punya function is reading %, tapi sekarang since it gave 0/1, bukan issue besar sangat bagi safc untuk read, since 0/1 pun akan bagi 0 – 5v reading jugak.. the calculation would be macam ko WOT dari keadaan stagnant secara tiba2… minyak akan cope slowly by ecu based on RPM tu.. no prob… means that dia kan kira Lo Thr dan Hi Thr dari keadaan 0% dan 100% saja.. kalo nak tukar pakai TB yang sesuai tu memang payah nak jawap, pakai je yang mana sesuai, takde hal.. only that kena pakai ecu yang able to convert back to 0/1 data back from % to feed into stock ecu.. cam akaTec

  10. lau ko nak penjelasan cari lah ulama kerete yg telah diiktiraf kan….


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: